Burn-out behandeling

Burn-out behandeling bij Gaby Jurczyk, praktijk Sterke Basis

Inhoudsopgave

Effectieve burn-out behandeling. Direct hulp.

Ben je vaak gespannen of onrustig? Heb je last van overbelasting en (langdurig) stress op werk of in jouw privéleven? Merk je dat je vastzit in patronen en moeite hebt jezelf te uiten tegenover je leidinggevende, collega’s, je partner of kind(eren)?

Dan kan het zijn dat je tegen een burn-out aan zit of deze eigenlijk al hebt.

Wacht niet met het zoeken van hulp en kom langs bij Sterke Basis voor een behandeling van de klachten die je ervaart. Ik kan je helpen het zelfgenezende vermogen van het lichaam én je zelfredzaamheid te herstellen. Leer om leiderschap over jouw energie en jouw ruimte te pakken en hoe je vanuit de beste versie van jezelf leeft en werkt.

Burn-out aanpakken 

Als je je vaak overweldigd, moe of ontmoedigd voelt door je werk of je dagelijks leven, kan het zijn dat je last hebt van een burn-out. Bij Sterke Basis begrijpen we hoe ernstig deze toestand kan zijn en staan we klaar om je te helpen herstellen.

Fase 1: begrijpen en accepteren

Na ernstige langdurige lichamelijke en geestelijke vermoeidheid heeft jouw lichaam aan de rem getrokken. Het is cruciaal dat je begrijpt wat er aan de hand is en dit accepteert om de eerste stap naar herstel te zetten.

Fase 2: oorzaken onderzoeken

Samen met jou onderzoeken we wat de oorzaken van de burn-out klachten zijn. We kijken naar de factoren die hebben bijgedragen aan de opbouw van stress en overbelasting en het onvermogen om op tijd te voelen en aangeven wat je nodig hebt.Het opsporen van de wortel van de problemen is essentieel om een werkelijke verandering te creëren en het succes van de behandeling te garanderen.

Fase 3: ziek makende patronen bewust maken en verwijderen en nieuw gedrag implementeren

Na het vinden van de wortel van de burn out klachten komt fase 3. Je hebt namelijk gedurende je leven hele goede redenen gehad om jouw eigen behoefte weg te zetten. Om te overleven was het noodzakelijk om het belang van de ander voor die van jou te zetten. Het is essentieel dat we dit programma stop zetten en rechtzetten. We werken aan het herstellen van jouw energie en verminderen van vermoeidheidsklachten, en je leert om op een nieuwe manier met jezelf omgaan zodat je vanuit jouw eigen waarden bepaalt wat een situatie nodig heeft. Daardoor wordt je minder bevattelijk voor stress

Fase 4: preventie en behoud

Het voorkomen van een nieuwe burn-out is een belangrijk onderdeel van het proces. Wij bieden continue steun en middelen om je te helpen je nieuw gevonden balans te behouden, inclusief regelmatige check-ups en aanpassingen aan uw strategieën om situaties de stress veroorzaken te als kans te zien om sterker te worden en te groeien. Daarmee iedere keer weer opnieuw een keuze te maken om te beste versie van jezelf te voeden en het belang van anderen de plek te geven die het verdient.

Oorzaken burnout

Het identificeren van de oorzaken van burn-out kan helpen bij het richten van de behandeling en preventie. Hier is een indeling van de oorzaken van burn-out naar verschillende categorieën, waaronder werkgerelateerd, privé, en andere factoren:

Werkgerelateerde oorzaken

 

Hoge werkdruk: constante eisen en hoge verwachtingen kunnen leiden tot overbelasting.
Gebrek aan controle: beperkte mogelijkheden om invloed uit te oefenen op beslissingen die het werk betreffen.
Onvoldoende erkenning of beloning: werken zonder passende erkenning, zowel financieel als emotioneel.
Onevenredige werkdruk en slecht gedefinieerde werkrollen: onduidelijke werkverantwoordelijkheden en verwachtingen.
Slechte interpersoonlijke relaties op het werk: gebrek aan steun en slechte relaties met collega’s of leidinggevenden.
Werk dat niet uitdagend of stimulerend is: gebrek aan betrokkenheid en uitdaging in de werkzaamheden.
Veranderingen op het werk: frequente en onvoorspelbare veranderingen binnen de organisatie.

Privégerelateerde oorzaken

Onvoldoende werk-privébalans: te veel tijd en energie besteden aan werk, met weinig tijd voor persoonlijke rust en ontspanning.
Externe stressfactoren: persoonlijke problemen zoals familieconflicten, gezondheidsproblemen of financiële zorgen.
Persoonlijke eigenschappen: bijvoorbeeld perfectionisme, moeite met het stellen van grenzen, of een hoog zelfopgelegde prestatiedruk.

 

Andere oorzaken

Maatschappelijke verwachtingen: druk vanuit de maatschappij of culturele normen die hoge eisen stellen aan prestaties en succes.
Technologische invloeden: constante connectiviteit die geen ruimte laat voor volledige disconnectie van werkgerelateerde zaken, wat kan leiden tot stress en uitputting.

Methoden om burn-out op te lossen

Hoe los je burn out op? Mijn ervaring leert dat ieder mens uniek is. Mijn expertise is het om jouw te vinden. Dat wil zeggen dat jij een unieke biografie hebt, een unieke persoonlijkheid en een unieke manier om met de problemen van het leven om te gaan. Ik garandeer een behandeling die afgestemd is op jouw individuele blueprint met een directe en effectieve oplossing

Herstel van burnout

Herstel varieert per individu, maar met een actieve en persoonlijke aanpak kun je verwachten dat je geleidelijk verbetering zult zien. Hoewel sommigen binnen enkele weken vooruitgang boeken, kan volledig herstel soms langer duren, afhankelijk van de ernst en duur van de burn-out voorafgaand aan de behandeling. Herstel van burn out is geen quick fix. Het is een kans om jezelf te leren kennen en keuzes te leren maken in het belang van jouw fysieke en geestelijke gezondheid.

De verbinding tussen burn-out en trauma

Het onvermogen om eigen grenzen waar te nemen en op tijd aan te geven. De angst voor autoriteit. Jezelf weg cijferen en het belang van de ander voor jouw eigen behoefte te zetten kan gerelateerd zijn aan trauma. Vaak is het zo dat het lichaam door onderliggend trauma niet meer de juiste signalen afgeeft. Het zit vast in een vecht-, vlucht- of vries-reactie. Daardoor ga jij te lang en te ver door en voor je het weet kom je in een burn-out terecht. Anderzijds kan het zo zijn dat een burn-out juist een trigger is voor een traumatische ervaring uit het verleden. Hoe dan ook zijn een trauma en een burn-out sterk aan elkaar gerelateerd.

Symptomen van een burn-out kunnen zijn:

  • Slapeloosheid en vermoeidheid
  • Weinig zelfvertrouwen
  • Pijn (spieren, hoofd, rug, maag, darm, etc.)
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Lage weerstand
  • Terugtrekkingsgedrag
  • Hartkloppingen en een hoge bloeddruk
  • Veel roken, alcohol drinken of drugs gebruiken
  • Rusteloosheid, piekergedrag
  • Minder goed presteren
  • Lusteloos en futloos zijn
  • Angst

Samen kijken we naar alle factoren die – voor jou, in het nu – een rol spelen. Misschien heb je moeite met grenzen aangeven, wil je altijd alles maar goed doen, of zitten belemmerende overtuigingen je in de weg. Burn-out therapie helpt je lichaam ontladen en maakt meteen meer energie vrij. Dit helpt de burn-out symptomen afnemen.

Coaching tot het einde

Herstellen van een burn-out vraagt doorgaans wel wat meer dan een enkele behandeling. Daarom sluiten we de therapie voor jouw burn-out af met een stukje coaching. Zo krijg jij de regie over je baan, je relaties en meer weer in eigen handen en kun je in het dagelijks leven gewoon bij jezelf blijven. Ik geef je de begeleiding die je nodig hebt totdat jij op eigen benen staat en vanuit vertrouwen, veiligheid en kracht weer alles aankan. Je ontvangt bovendien handige tips en tools om mee te nemen. Desnoods help ik met de praktische aspecten zoals onderhandelingen met Arbo-arts en/of leidinggevende.

Omdat ik zelfs in de avonduren en het weekend beschikbaar ben, ben ik altijd beschikbaar op een voor jou gewenst moment.

Hulp bij een burn-out nodig? Ik ben bereikbaar via het telefoonnummer +31 (0)6 83 64 35 26 of via het online formulier. Je bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek in Espel of bij jou op locatie.

Recensies