Stress therapie

Stress behandelen bij Gaby Jurczyk, praktijk Sterke Basis

Inhoudsopgave

Stress therapie 

Omgaan met stress is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak herken je de symptomen te laat en zit je al tegen een burn-out aan voordat je aan de bel trekt. Of misschien heb je te maken met PTSS, een posttraumatische stress-stoornis. Met stress therapie helpt Sterke Basis je met stress verminderen zodat je weer in je kracht kunt staan.

Wil je eerst een informatief gesprek over je klachten? Dat kan met een gratis kennismakingsgesprek. Neem direct contact op!

Het effect van langdurige stress op je lichaam

Stress is niet per definitie ongezond. Iedereen heeft soms te maken met een stressvolle periode. Als je daarna weer terugveert en kan ontspannen is er niets aan de hand. De draagkracht is dan in balans. 

Stress gaat pas een probleem vormen als lang aanhoudt en je niet meer in staat bent om terug te veren. De draaglast wordt dan te groot en je put jezelf uit.

Voorbeelden van factoren die bijdragen aan een hoog stressniveau zijn:

  • een constante te hoge werkdruk
  • spanningen in werk en relatie(s)
  • scheiding,
  • ruzies,
  • ziekte
  • et cetera.

Hoe groter de draaglast wordt, hoe groter de uitputting. Op een gegeven moment zijn zelfs de kleine dagelijkse activiteiten moeilijker en moeizamer. Je kunt dan ook emotioneler gaan reageren. En omdat jouw systeem in overlevingsstand komt, gaan je gedachten met jou aan de haal. Blijft de boog te lang gespannen en houdt de stress te lang aan, dan kun je overspannen raken en in een burn-out terecht komen. Je krijgt te maken met een gevoel van lusteloosheid, somberheid of schuld.

Symptomen wanneer je te veel stress hebt

Te veel stress kan zich uiten door een breed scala aan symptomen die zowel fysiek als psychisch kunnen zijn. Hier zijn voorbeelden van veelvoorkomende symptomen van te veel stress:

Fysieke symptomen

  • Hoofdpijn: regelmatige spanningshoofdpijn en of migraine kunnen optreden.
  • Spierpijn of -spanning: vooral in de nek, schouders en rug.
  • Vermoeidheid: ondanks voldoende slaap voortdurend moe voelen.
  • Slaapproblemen: moeite met inslapen, doorslapen of juist te veel slapen.
  • Veranderingen in eetlust: overeten of juist weinig eten.
  • Maag- of spijsverteringsproblemen: zoals misselijkheid, diarree, constipatie of maagpijn.
  • Psychische Symptomen:
  • Angstgevoelens: constante zorgen en angst.
  • Depressieve gevoelens: langdurige somberheid of hopeloosheid.
  • Snel geïrriteerd zijn of gefrustreerd: kleine irritaties die disproportioneel grote frustraties veroorzaken.
  • Concentratieproblemen: moeite hebben met focussen of gedachten bij een taak houden.
  • Geheugenproblemen: vergeten van afspraken of belangrijke taken.

Gedragsveranderingen

  • Terugtrekken uit sociale activiteiten: verminderde interesse in sociale interacties.
  • Veranderingen in gedrag: meer of minder doen van activiteiten die men normaal geniet.
  • Toename van het gebruik van alcohol, roken, of drugs: als een manier om met stress om te gaan.
 

Emotionele reacties

Zenuwachtige gewoonten: nagelbijten, ijsberen of friemelen.
Overweldigd voelen: het gevoel hebben dat je te veel aan je hoofd hebt.
Lusteloosheid: gebrek aan motivatie of interesse in dagelijkse activiteiten.
Onzekerheid: twijfelen aan jezelf en je capaciteiten.

Posttraumatische stress-stoornis

Een ingewikkelde en heftige vorm van stress is het posttraumatische stress-stoornis (PTSS). Hiermee kun je te maken krijgen na een ingrijpende, traumatische gebeurtenis. In het dagelijkse leven kun je hier veel last van ondervinden, bijvoorbeeld in de vorm van angst, een gevoel van hulpeloosheid of sociale terugtrekking. De symptomen treden soms pas jaren na het incident waar het uit voortkomt op. Voorbeelden van zulke gebeurtenissen zijn o.a. seksueel misbruik, mishandeling of intimidatie.

Juist omdat je in je dagelijkse bezigheden zo belemmerd kunt worden door PTSS, is het belangrijk om de stress te behandelen. Zo kun jij weer in kracht, balans en veiligheid leven zonder dat je steeds maar terug moet denken aan je trauma. Grijp tijdig in en laat je helpen door de PTSS-behandeling van Sterke Basis.

Oorzaak van stress achterhalen en stress behandelen

Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat er precies aan de hand is en hoe we jouw klachten kunnen herstellen, om zo je lichaam terug te brengen naar de ‘normale’ stand van zaken. Waar loop jij precies tegenaan? Wat voor aanpassingen zijn er nodig en hoe kun je dit het beste realiseren? Dit alles doen we veilig samen in overleg. Met mijn stressbehandeling werk ik direct in het lichaam om jou te helpen uit de overlevingsstand te komen. Zo pak jij het leiderschap terug over jouw systeem en over hoe dit met factoren van buitenaf omgaat. Daarna kijken we naar de oorzaken die in eerste instantie stress bij jou hebben veroorzaakt. Samen maken we een plan hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen.

Maak kennis met mij en mijn werkwijze door direct contact met mij op te nemen. Je bereikt me via tel. +31 (0)6 83 64 35 26 of via het online contactformulier. Je kunt dan een gratis kennismakingsgesprek met me inplannen. 

Recensies

Contact

Stress therapie formulier